5 نوامبر 2023- مصرف آووکادو با هموستازی بهتر قند خون مرتبط است، اما ارتباط های کوچک نشان دهنده ناهمگنی بالقوه ی جمعیت است. داده‌های متابولیک، تأثیرات دریافت غذا پس از هضم و متابولیسم را نشان می‌دهد، بنابراین تفاوت‌های فردی در این فرآیندها را محاسبه می‌کند.

این مطالعه با هدف شناسایی بیومارکرهای متابولومیک مصرف آووکادو و بررسی ارتباط آنها با قند خون انجام شد.

داده‌های پایه از 6224 سالمند چند قومیتی (62 درصد زن) شامل گزارش خود افراد از مصرف آووکادو، قند خون و انسولین ناشتا و داده‌های متابولیک در دسترس از یک زیر مجموعه که به‌طور تصادفی انتخاب شد، بررسی گردید(تعداد 3438 نفر).

جمع آوری داده های غذایی با استفاده از پرسشنامه MESA FFQ انجام شد که شامل دفعات مصرف 120 ماده غذایی و مقدار مصرف آنها بود که متعاقباً در 47 گروه غذایی طبقه بندی شدند. داده های دریافتی به دو دسته غیرمصرف کننده و مصرف کننده تقسیم شد. تحقیقات قبلی در مورد رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای برای امتیاز دادن به محتوای مواد مغذی و "سلامتی" کلی رژیم های غذایی شرکت کنندگان مورد استفاده قرار گرفت.

نمونه‌های سرم ناشتا جمع‌آوری‌شده در طول ارزیابی پایه برای تولید پروفایل متابولومیک غیر هدفمند با استفاده از یک آنالایزر استاندارد تشدید مغناطیسی هسته‌ای پروتون (NMR) استفاده شد. رابطه این ویژگی ها با قند خون از طریق ارتباط مقطعی با انسولین ناشتا و گلوکز و ارتباط آنها در طول زمان با ابتلا به دیابت نوع 2 مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

سه ویژگی متابولومیک با مصرف آووکادو در سطوح اهمیت متابولوم گسترده بسیار همبستگی داشتند که این 3 ویژگی در یک نشانگر زیستی واحد ترکیب شد.

محققان شواهدی از ارتباط این ویژگی ها با کیفیت کلی رژیم غذایی و نه هیچ یک از 47 گروه غذایی دیگر نیافتند، که این موضوع از مناسب بودن آنها به عنوان نشانگر زیستی برای مصرف آووکادو حمایت می کند.

 مصرف آووکادو فقط با انسولین ناشتای کمتر، ارتباط متوسطی نشان داد، ارتباطی که با تنظیم اضافی برای شاخص توده بدنیبه حد غیر قابل توجهی کاهش یافت. با این حال، این نشانگر زیستی از ارتباط شدید مصرف آووکادو با قند خون ناشتا پایین تر، انسولین ناشتای کمتر و بروز کمتر دیابت نوع 2، حتی پس از تنظیم برای شاخص توده بدنی، ارتباط داشت.

نتیجه گیری

ارتباط بسیار قابل توجهی بین قند خون و ویژگی‌های متابولومیک مرتبط با آووکادو، - به عنوان نشانگرهای زیستی تأثیر فیزیولوژیکی دریافت رژیم غذایی پس از هضم و جذب- در مقایسه با ارتباط متوسط بین قند خون و مصرف آووکادو مشاهده شد، که اهمیت در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی در متابولیسم را هنگام بررسی ارتباط رژیم غذایی و سلامتی برجسته می‌کند.

شرکت‌کنندگان دارای قند خون طبیعی( نرموگلایسمی) ارتباط ضعیف‌تری با کاهش سطح گلوکز و انسولین و خطر دیابت نوع 2نسبت به افراد مبتلا به دیس‌گلایسمی نشان دادند. روی هم رفته، این یافته‌ها تفاوت‌های میکروبیوم روده را بین گروه‌ها نشان می‌دهد که می‌تواند پردازش مواد غذایی و جذب مواد مغذی را تغییر دهد.

محققان گفتند: تحلیل‌های ما به مجموعه‌ای از کارها کمک می‌کند که نشان می‌دهد تحقیقات رژیم غذایی از داده‌های متابولومیک سود می‌برند، که به عنوان نشانگرهای زیستی فردی مصرف غذا پس از هضم، متابولیسم و جذب عمل می‌کنند.

منبع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022316623725224